Ambulante handel openbaar domein

Ambulante activiteit op openbaar domein (buiten de openbare markt)

Voor de uitbating van een kraam op het openbaar domein moet je een toelating vragen bij de gemeente. Het gaat hier om een ambulante activiteit.

Een ambulante activiteit is de verkoop, de te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop aan de consument van producten en diensten,
door een handelaar buiten de vestigingen vermeld in zijn inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door een persoon die niet over een dergelijke vestiging beschikt.

Alle gemarkeerde elementen bepalen of er sprake is van ambulante activiteit. M.a.w. als één van de elementen niet van toepassing is, dan betreft het geen ambulante activiteit.

Neem bij twijfel even contact op met de dienst economie via e-mail Chiel.herbots@wellen.be of telefonisch op 012/ 67 06 49.

bijlagen

 

voorwaarden

Om een ambulante activiteit te kunnen uitoefenen, moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Beschikken over een ‘machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten (de zogenaamde leurkaart). Deze machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.

  • Beschikken over een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en indien van toepassing, een keuringsattest voor uw gas- en/of elektriciteitsinstallatie.

  • Als je voeding wil verkopen, moet je beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen).

  • Als je gegiste en/of sterke drank wil schenken, is een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid vereist. Deze drankvergunning vraag je aan bij de gemeente waar je gedomicilieerd bent.

  • Als je gegiste en/of sterke dranken wil verkopen, geen consumptie ter plaatse, is een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken vereist. Deze vergunning moet je aanvragen bij de Gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.

 

procedure

Je dient je aanvraag in via het aanvraagformulier van de gemeente en voegt hierbij volgende documenten:

  • een kopie van een machtiging als werkgever
  • een kopie van jouw e-ID
  • een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)
  • een kopie van het keuringsbewijs en de verzekering (groene kaart) van het voertuig (indien van toepassing)
  • een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)
  • een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)
  • een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)
  • een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)
  • een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)
  • een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)

Je kan de aanvraag indienen:  

  • afgifte tegen ontvangstbewijs
  • per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs gericht aan de gemeente t.a.v. het college van burgemeester en schepenen, Dorpsstraat 25 te 3830 Wellen.
  • per e-mail naar kristof.vanherle@wellen.be
 

bedrag

De aanvraag is gratis.

Voor de inname van de toegekende standplaats op het openbare domein, eigendom van de gemeente Wellen, gelden volgende tarieven:

  • een standplaats, één maal per week gedurende één kalenderjaar:
    • 480 euro voor een kraam van 10 meter breedte of meer
    • 360 euro voor een kraam van minder dan 10 meter breedte
  • een standplaats, één maal per week gedurende één kalendermaand:
    • 40 euro voor een kraam van 10 meter breedte of meer
    • 30 euro voor een kraam van minder dan 10 meter breedte
  • een standplaats voor één dag of meerdere opeenvolgende dagen:
    • 10 euro per dag voor een kraam van 10 meter breedte of meer
    • 7,50 euro per dag voor een kraam van minder dan 10 meter breedte
 

betalingsvoorwaarden

Het standgeld dient betaald te worden vóór de aanvang van de ingebruikname van het openbaar domein.

De betaling dient te gebeuren:

  • via overschrijving op nr. BE75 0910 0049 6951 van de gemeente Wellen

of

  • in handen van de financieel directeur of diens afgevaardigde, die hiervan kwijting geeft.

Bij doorlopende machtiging dient de betaling ieder jaar te gebeuren vóór 1 januari van het nieuwe jaar.

 

regelgeving

 

contact

Kristof Vanherle
Dorpsstraat 25 - 3830 Wellen

0492/ 44 55 52

 

bijlagen