RESULTATEN PROEFOPSTELLINGEN STOKSTRAAT

02/03/2023

 

Resultaten proefopstellingen Stokstraat en bijhorende verkeerstellingen.

Om de impact van de geplande herinrichting van de Bloemenstraat tot enkelrichting fietsstraat in kaart te brengen organiseerde de gemeente eind 2021 en begin 2022 een aantal proefopstellingen in de Stokstraat. Een aanpassing van het verkeersregime in de Bloemenstraat ging immers onvermijdelijk leiden tot een verschuiving van het verkeer naar de omliggende straten. Tijdens deze proefopstellingen werden daarom zowel in de Stokstraat als in de Dorpsstraat verkeerstellingen georganiseerd.

De resultaten van deze verkeerstellingen werden door mobiliteitsexperten op 10 oktober 2022 tijdens een infovergadering toegelicht aan de omwonenden van de Stokstraat. Op basis daarvan werd in overleg met de omwonenden het definitief voorkeursscenario voor de Stokstraat na afronding van de werken in de Bloemenstraat bepaald, nl. een knip aan de zijde van de Dorpsstraat.

Ondertussen ontving de gemeente van enkele inwoners vragen naar de concrete resultaten van de verkeerstellingen die destijds werden uitgevoerd. Aangezien er vraag naar is, wil de gemeente via deze weg deze cijfers ruimer bekend maken.

Volgende verkeerstellingen werden uitgevoerd:

  • Voorafgaandelijke nulmeting: Stokstraat en Bloemenstraat open in beide richtingen

  • Proefopstelling 1: Stokstraat eenrichting omgekeerd aan de eenrichting Bloemenstraat

  • Proefopstelling 2: Stokstraat knip aan de Dorpsstraat, Bloemenstraat eenrichting

  • Proefopstelling 3: Stokstraat Knip aan de Vloeiherkstraat, Bloemenstraat eenrichting

  • Telling na de proefopstellingen 1 t.e.m. 3: Stokstraat open in beide richtingen, Bloemenstraat eenrichting

  • Proefopstelling 4: Stokstraat eenrichting vanaf de Dorpsstraat tot de Tulpenlaan, daarna tweerichtingsverkeer

Uit de verkeerstellingen in de Stokstraat blijkt nadrukkelijk dat het eenrichtingsverkeer in de Stokstraat zonder knip (opstelling 1) een aanzienlijke verhoging van de verkeersdrukte met zich meebrengt. De Stokstraat vormt in dit scenario het alternatief voor de verboden richting in de Bloemenstraat. De verhoogde verkeersdrukte in deze opstelling vormt een achteruitgang voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de Stokstraat.

De resultaten van proefopstellingen 2 en 3 (knip in de Stokstraat) zijn vergelijkbaar. Proefopstelling 3 was iets rustiger vanwege de examenperiode en de destijds geldende coronamaatregelen.

De periode tussen proefopstelling 3 en 4, wanneer de tellingen na de proefopstellingen gehouden werden, betrof de kerstvakantie.

 

Tegelijkertijd werden er ook verkeerstellingen uitgevoerd op de Dorpsstraat. Hieruit blijkt dat zowel in proefopstelling 2 als in proefopstelling 3 het verkeer zich verplaatst van de Stokstraat naar de Dorpsstraat. Dit is echter een gewestweg die door de Vlaamse overheid ontworpen en uitgerust is als ontsluitingsweg en dus voorzien om zulke grotere verkeersstromen te verwerken.

Op basis van deze cijfers kwam dus duidelijk naar voren dat een knip in de Stokstraat (proefopstellingen 2 en 3) het beste resultaat geeft voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De keuze voor de knip aan de zijde van de Dorpsstraat werd gemaakt in overleg met de politie, het studiebureau en de bewoners. Hierbij werd rekening gehouden met de zichtbaarheid, de verkeersveiligheid en de invulling van de openbare ruimte.